Vi har tidigare beskrivit vad dropshipping är och gått igenom dess för- och nackdelar.
När det gäller dropshipping är det mycket som man måste ta hänsyn till och det är lätt att tappa fokus från vad som verkligen är viktigt för att kunna uppnå bra resultat.
Därför tänker vi presentera det som vi anser är absolut viktigast för att lyckas med dropshipping. Gör du alla punkter bra så har du alla förutsättningar att nå framgång, även om ni gör mycket annat fel. Notera att de flesta av punkterna fungerar bra även på övrig e-handel.
- Ta steget!
Många ger upp innan de ens startat. Du har säkert själv haft flera idéer som du inte gjort verklighet av. Det är en osäkerhet och risk i det mesta man gör men ibland är det värt att ta risken. Gör research och utvärdera din valmöjligheter och avgör om det är värt risken och om du är beredd att lägga ner det arbete som krävs. Det finns inget som är ett säkert kort, särskilt inte inom dropshipping där du är beroende av en tredjepart (leverantören).
- Skapa värde
Du måste klura ut hur du kan skapa värde till dina kunder. Vad kan ni erbjuda som ger mervärde? Hur kan ni sticka ut från konkurrenterna? Hur kan ni ligga steget före? Tänk inte att ni bara erbjuder era kunder en produkt, tänk ett steg längre. Tänk t.ex. att ni erbjuder kunskap och lösningar.
- Nischa
De flesta som lyckats med dropshipping har en sak gemensamt, nämligen att de specialiserar sig på ett särskilt område eller produkt, dvs. de har nischat. Nischa hör delvis ihop med att skapa värde. Man specialiserar sig på ett område för att sticka ut från konkurrenterna, som det oftast finns alltför många av.
- Marknadsföring och sökmotoroptimering (SEO)
En viktig framgångsfaktor är att lyckas driva trafik (besökare) till sin sida. Det största problemet som nya e-handlare har är att ingen besöker deras sidor. Du kan lägga ner månader på att skapa en perfekt sida men det hjälper inte mycket om ingen vet om att den finns. Därför är det viktigt att du investerar din tid på marknadsföring och SEO. Det är extra viktigt under de första 6 månaderna när ingen vet vem du är. Som riktlinje bör du under den tiden lägga ner minst 75% av din tid på marknadsföring och SEO. Om din sida är ny så tar det i regel minst 6 månader även om du gör SEO korrekt. Google börjar först då visa din sida den respekt den förtjänar, förutsatt att du gjort allt annat rätt.
- Konvertering
Att få mycket trafik till sin sida är inte lika med att de som besöker konverteras till kunder. Beroende på vilken bransch du är inom och hur lättsålda dina produkter är så kan din sida behöva omptimeras med fokus på konvertering.
Även om din sida konverterar ganska bra så går det alltid att förbättra så att ännu högre % konverterar. Låt dock inte tiden som du lägger på att bygga trafik bli lidande (såvida trafiken inte konverterar alls).
- Erbjud superb kundtjänst
Det säger sig själv att om du inte behandlar dina kunder väl så kommer ditt rykte att gå åt skogen och samma sak gäller med sannolikheten att de väljer dig igen. Ett bra rykte är väldigt viktigt, särskilt på Internet där missnöjda kunder enkelt kan låta hela världen få reda på det.
Du behöver även en plan för när något går fel, t.ex. att leveranser försenas eller håller dålig standard. Du måste bl.a. kunna acceptera att förlora på enskilda beställningar för att hålla dina kunder nöjda.
Att ha nöjda kunder är i många fall den bästa marknadsföringen. Kunderna kommer att komma tillbaka och även rekommendera dig till andra.
- Tänk långsiktigt
Att bygga en stabil dropshippingverksamhet tar, precis som att bygga vad som helst av värde, en hel del tid och åtagande. Många tror felaktigt att de passivt kan skapa en stor inkomst med dropshipping efter bara ett par månader av deltidsarbete. Realistiskt sett så tar det minst ett år att bygga ett företag på dropshipping som genererar en medelinkomst.
Tänk på att de första månaderna är svårast, eftersom det troligtvis kommer dröja innan du får in ett stabilt kundflöde. Det är lätt att börja tvivla när resultaten uteblir så man måste hålla huvudet kallt och ha tålamod. Tänk på att Rom byggdes inte på en dag och förbered dig mentalt på att du inte kommer att bli rik över en natt.
- Häng inte upp dig på detaljer
Lägg inte för mycket fokus på detaljer. Visst är det bra att t.ex. ha en snygg logga, snygga förpackningar och liknande men i slutändan är det inte vad som avgör om ditt företag blir framgångsrikt. Det viktigaste är som sagt att skapa värde, marknadsföring och erbjuda en bra kundtjänst. Fokus bör vara på att skapa en stabil grund, sen kan ni alltid finslipa på detaljer. Det är lätt hänt att försöka få alla detaljer att bli perfekta tat för mycket tid och fokus från annat.
- Lägg ner tid
Lägg ner tid, tid och åter tid. Se till att vara aktiv och synas överallt där det finns potentiella kunder. Nå ut till folk. Knyt kontakter. Ju mer tid du lägger ner desto större är chansen att du lyckas. I början går det inte att lägga ner för mycket tid på t.ex. marknadsföring och att bygga trafik.