Vad: Elektronik. Första import.
Företag: Hidden Camera
Beställningsperiod: Januari – Mars 2013
Ordervärde: 8000 USD
Inledning:
Hidden Camera har aldrig tidigare beställt varor från Kina och har som avsikt att starta försäljning av produkter med kamera. De vänder sig till Import Kina främst för att skriva avtal och varuförsörja de produkter de vill sälja till ett så lågt pris som möjligt, med rådgivning och hög kvalité.
De vänder sig till Import Kina, främst för att hitta kvalitativa produkter i Kina som vi identifierar genom vårt nätverk. Därefter tillhandahåller vi välskrivna avtal, rådgivning och förhandlar för att ge kunden bästa möjliga valuta för pengarna.
Process
1. Kunden beskriver vilka produkter de är ute efter.
2. Efter förståelse av kundens behov, påbörjar vi att söka efter fabriker inom området och hittar 12 olika fabriker i Kina.
3. Baserat på produkter som är enligt kundens önskemål, sorterar vi ut fabriker och produkter som kan vara aktuella.
4. Efter rapportering skalar vi ner första importen till 6 produkter och 2 fabriker, utefter generella priser, kvalité och kapacitet.
5. Vi påbörjar förhandling på pris och kvantitet och köper varuprover på aktuella varor och skickar dem till Australien, där kunden är lokaliserad.
6. Efter tekniska tester från Shanghai har vi en god översikt på kvalitén i förhållande med produkternas funktionalitet. Vi konsulterar med kunden vad vi tycker kan förbättras och små ändringar görs innan produktion.
7. Hidden Camera tar ett slutgiltigt beslut med hjälp av våra konsulter.
8. Produktion påbörjas och 30% av totala fakturan betalas av kunden.
9. Avtal och betalning till fabrik skrivs, med slutgiltig produktionstid.
10. När varorna väl är färdiga, gör vi varukontroll, där vi tester de tekniska produkterna med datorer och specifikt utvärderar varornas funktionalitet enligt anvisningar.
11. Varukontroll rapporteras till kunden, som godkänner att varorna kan skickas till Australien och betalar resterande delen av fakturan.
12. När varorna kommer fram, hjälper vi kunden att förtulla och betala GST (motsvarande moms), och koordinerar så att varorna kommer fram till kunden..
13. En vecka senare kontaktar vi kunden, som bekräftar att de är nöjda med varorna.
Resultat
Utöver medlemsavgiften så betalade kunden 10% av importens värde dvs. motsvarande 800 USD och därefter tog vi 250 USD för kontroll av varorna. Medlemmen sparade in 5% när vi förhandlade ner priset utan att förändra kvalitén och med våra kontaktnät av fraktbolag sparade kunden ytterligare 5% under denna import. Vid nästkommande beställning tar vi 5-10 procent beroende på volym.
Från produktion till leverans tog det tre månader, främst för att godset fraktades med flyg och att allt gick väldigt smort. Med alla avgifter inräknad, kunde kunden sälja sina varor för minst 200% av importvärdet.