Företag: Nomad
Vad: Eldrivna cyklar, tillstånd, OEM och Kinabesök
Beställningsperiod: Februari – Juni 2013
Ordervärde: 18.000 USD
Process
1. Medlemmen vill starta ett eget märke och behöver speciell hjälp för att importera eldrivna cyklar till Australien.
2. Medlemmen har sedan tidigare på egen hand kollat på två bolag via alibaba.com innan han vände sig till oss. Vi påbörjade då vår varuförsörjning av 14 bolag inom området och meddelade honom våra resultat samt gav en jämförelse mellan de alternativ som fanns i Kina.
3. Medlemmen reser till Kina med hjälp av inbjudan från oss och vi bestämmer oss för att besöka tre av fabrikerna som befinner sig inom samma område.
4. De tre fabrikerna, motsvarar tre olika prisklasser, där de skiljer sig upp till 1000 kronor per cykel. Efter de tre fabriksbesöken sätter vi oss ner i kontoret i Shanghai för att analysera vilken av fabrikerna som passar kundens behov bäst.
5. Vi påbörjar förhandlingar med fabrikerna och börjar skissa kundens logga och placering på cyklarna.
6. Med konstant kontakt med den utvalda fabriken börjar vi designa medlemmens logga och efter färdiga resultat bekräftar vi med medlemmen alla delar som skall vara med i kontraktet, från modell, handtag, fot pedal, cykelsits, elcykelns funktionalitet, design, hjul, bromsar, belysning, laddare, bromsskydd, stänkskärmar, reflexer och batterimodell.
7. Kunden betalar 30% av den totala kostnaden, med logistik inräknad, samt att vi gör två varukontroller åt kunden.
8. När målningarna kommer ut från fabriken vill medlemmen köpa fler tilläggsprodukter, såsom cykelhjälm och cykelsäckar samt reservdelar. De nya produkterna betalar kunden 100% direkt i och med att volymen är så pass liten att fabriken kräver full betalning. Här lyckats vi förhandla ner priset till 35% av produktens pris, som kunden hittat på en kinesisk webbsida, taobao.com.
9. Vi skickar alla produkter till fabriken och påbörjar en tidig kontroll och ser till att inga fel görs och att loggan framförallt är rätt placerad och modellerna har rätta färger samt för att få fabriken att skynda på med vår beställning samt kontrollera att alla tilläggsprodukter är beställda och korrekt räknade.
10. Vi påbörjade i tidigt stadium att söka efter importtillstånd för cyklarna hos Australiensiska importdepartementet för att inte bli bestraffade vid import.
11. Produkterna blir färdiga och vi gör ett sista besök hos fabriken. Vi hittar ett par småfel som behöver korrigeras, men inga större fel.
12. Under den sista varukontrollen tar vi bilder och tillhandahåller engelsk manual med kundens logga och cykelmodell. Detta bidrar till att kunden kan påbörja försäljning innan cyklarna anländer.
13. Varukontroll rapporteras till medlemmen, som godkänner att varorna kan skickas till Australien och betalar resterande delen av fakturan. Medlemmen påbörjar försäljning.
14. När varorna kommer fram, hjälper vi kunden att förtulla och betala GST (motsvarande moms), och koordinerar att varorna kommer fram till medlemmen.
15. En vecka senare kontaktar vi kunden, som bekräftar att de är nöjda med varorna och att hälften av cyklarna redan har blivit sålda.
Resultat
Antalet reservdelar var felräknade och verktyg för cykelmonteringarna var felgjorda. Samt att vissa cyklar var för hårt fastmonterade. Efter den första varukontrollen kunde dessa fel åtgärdas och var absolut värt pengarna för medlemmen sett både till tid och den fortsatta produktionen. Vi såg till att skaffa importtillstånd i god tid så att varorna kan skickas direkt till kunden när de anländer till Sydney och att alla delar var enligt importstandard.