Vad: Mässbesök, skräddarsytt och upplevelse.
Beställningsperiod: Mars – September 2013
Inledning:
Tre damer besökte vår kontor i Kina, där vi tillsammans besökte 4 fabriker som tillverkar smycken. Dessa smycken har blivit storsäljande i London bland deras 6 butiker. Syftet med deras Kinabesök var främst att besöka fabriker men när vi var färdiga ville de uppleva Shanghai och Shenzhen under den tid de hade kvar i Kina. Vi tog på oss utmaningen att skapa den absoluta upplevelsen med allt från fabriksbesök, kinesisk mat, shopping och besöka mässor samt att förklara vad som gäller när man köper varor från Kina.
Process
1. Dessa damer var rekommenderade till oss och betalade medlemsavgiften innan de kontaktde oss.
2. Första kontakten kom månaden innan de besökte Kina, där vi hjälpte dem med förberedelsen inför Kinaresan.
3. Vi arrangerade mässbesök och fabriksbesök, beställde biljetter och boende samt introducerade dem till restauranger efter deras budget.
4. Efter mässbesök och utbildning inom smycken, såsom guld, silver och metoder samt fabriksbesök, satte vi osss ner och diskuterade de alternativ vi hade varuförsörjt i Kina
5. Efter det så bestämde de sig att de var intresserade att utöka deras klädkollektion och förpackningsvaror i Kina, så vi lät dem besöka fabriker i närheten av Shanghai genom att boka tid med fabriksägarna dagen innan.
6. För smycken och likande produkter är det mycket design som gäller, där valde de att även vi skulle hjälpa dem designa och sedan skicka dem varorprover från Kina till ett medlemspris.
7. De betalade oss 2000 RMB per dag för de 5 dagar vi arbetade åt dem.
8. För smycken och specifik design gällde det att allting skulle vara sekretessbelagt och skyddad mot ev. kopieringar, vilket vår jurist fick arbeta heltid med för att utforma kontrakt som följer det som gäller i Kina.
9. Under processen har vi utöver smycken även sökt tilläggsvaror och kontaktat fabriker för att hjälpa vår medlem att utveckla deras produkt till nästa nivå.
Resultat
Att besöka fabrikerna var viktigt; man kunde se vilka skillnader som fanns mellan de olika fabrikerna och hur design skulle utvecklas i den fabrik man arbetade med. Att utöka dera produkter trots många småbeställningar var inga problem och vi överraskade dem med ny design och alternativa metoder som i slutändan gjorde att de mer än gärna betalade extra för vår service.