Företag: Light it Up golf
Vad:OEM och tilläggsbeställning
Beställningsperiod: Februari – Juni 2013
Ordervärde: 15.000 USD
Inledning
Det här företaget hade själva gjort en undersökning i Kina för att utveckla deras golfboll. Dock hade de samarbetat med fabriker som inte kunna leverera efter deras behov / krav och valde lösning genom agentfirmor i Kina, som under 8 månaders tid inte kunde hitta rätt lösning för deras produkt.
Agentfirman kontaktade oss för hjälp och efter flertal samtal, kom vi överrens om att hjälpa företaget. Företaget hade dock redan bestämt sig för vilken fabrik de ville påbörja samarbete med, men som hittills inte kunnat leverera.
Process
1. När vi tog över påbörjade vi långa samtal med företagets utvecklingsavdelning för att identifiera alla problem som de haft. Vi skapade mall och struktur och påbörjade med att ta över alla de samarbeten de har haft i Kina.
2. Efter flertal samtal identifierade vi 25 punkter för deras specifika golfboll. Dessa behövdes skrivas in i ett nytt kontrakt men även ta del av de material och utveckling som fabrikerna valt att använda.
3. Det främsta problemet var inte kommunikationen, utan en brist på förstålse för parterna, vilket gjorde att utvecklingen inte gick framåt. Vi interagerade så att alla parterna förstod hur man skulle gå framåt.
4. Import Kina tog besök av fabrikerna och talade direkt med utvecklingschefen och fabriksägarna. Vi tog reda på alla material som de använde sig av och hur de skiljde sig från det resultat vår medlem var ute efter.
5. Med fabriken föreslog vi lösningar, som de inte hade tänkt på, för att minska kostnaderna och förbättra effektiviteten.
6. Innnan vi lämnade fabriken hade vi färdigställt ett avtal och ett rimligt slutföringsdatum av produkten.
7. Vi tog video och bilder för referens och rapport till medlemmen.
8. De första varuproverna skickades sedan till medlemmen i Australien och efter godkännade påbörjades massproduktion.
9. Medlemmen vände sig till oss 2 veckor innan golfbollarna skulle anlända till Australien att de var ute efter nya produkter för ett arrangemang som skulle påbörjas om exakt 2 veckor.
10. Dessa produkter skulle öven de vara specialtillverkade och de fabriker de hade varit i kontakt med hade inte kunnat leverar inom tidsramen. Lösningen var att vissa produkter endast kunde köpas från grossister och andra via fabriker som fortfarande hade lager.
11. För batterier behövde vi ansöka om tillstånd, som vi tog hjälp med av våra kontakter så de kunde skickas direkt till Australien när de väl var färdiga.
12. Med vår hjälp hittade de två fabriker och en grossist, som alla kunde ge oss lägre kostnader än medlemmens tidigare tillverkare och skicka produkterna direkt till vårt kontor i Shanghai.
13. Efter beräkning av tid tog vi den lilla extra tiden att designa kundens förpackning av deras tilläggsprodukter, vilket blev mycket uppskattat.
14. När produkterna var färdiga betalades produkterna direkt och skickades till Shanghai för varukontroll. Produkterna visade sig vara enligt standard och med alla dokument färdiga fraktades dem med flyg.
15. Alla varor kom fram i tid och användes direkt till det event som de hade planerat.
Slutsats:
Problemet för företaget var främst kommunikationen och brist på förståelse för olika affärskulturer som gjorde att produkten aldrig kom igång. Lyckligtvis hade de hjälp av oss som löste problemen. Genom välskrivna avtal och fabrikskontroll banade vi vägen för ett bra slutresultat till ett förmånligt pris.